Created by Ibnuyusuf Creative

Sekapur Sireh

http://technolutions.com/fw/framework/action/128/apps/blockdevice.png Karya yang didapati di blog ini mengandungi pelbagai tema diantaranya kembara penulis di rantau orang, perkongsian penulis sepanjang pengajian di timur tengah, cerpen islami, artikel-artikel yang bermanfaat yang dipetik di laman sosial yang lain, isu-isu semasa yang dimainkan media di serata dunia, isu politik dalam negara, dan sebagainya.

http://technolutions.com/fw/framework/action/128/apps/blockdevice.png Sekiranya terdapat kelemahan & kekurangan di alu-alukan untuk menegur. Boleh di e-mailkan kepada elfarisi_islamique@yahoo.com atau menghantar mesej di akaun sosial Facebook Anas Abd Rahman.

Kenali El Farisi

Saya merupakan mahasiswa dari Universiti Mu'tah, Jordan, pengkhususan dalam Fiqh Wal Usuluh. Seorang penulis sambilan di teratak tintaelfarisi ini. Jika sesuai, anggaplah saya sebagai salah seorang rakan berbicara. Saya akan meluangkan masa untuk membantu.

-Selamat Berbicara-

Pengikut

Selasa

Ziarah Mahabbah ke Ashabul Kahfi..








assalamualaikum warahmatullah~








moga2 allah sentiasa merahmati kehidupan kita dalam segenap perkara.. ameen~






Disini suka untuk saya berkongsi mengenai peristiwa menarik bagi diri saya iaitu berziarah ke Gua Ashabul Kahfi..









Sebelum saya menceritakan perihal saya.. suka kiranya saya mengajak antum semua untuk kita mengimbas kembali kisah Ashabul Kahfi [Arab: أصحاب الكهف‎] mengenai beberapa orang pemuda yang tertidur di dalam sebuah gua, dan cuma bangun 309 tahun kemudian.

Bilangan pemuda yang sebenar adalah tidak diketahui, dan tidak menjadi kepentingan kita untuk berbahas mengenainya. Ada yang mengatakan 3, 5, 7, 8 termasuk seekor anjing... tetapi jika mengikut apa yang diperkatakan oleh penjaga tempat berkenaan.. disebelah kanan gua terdapat 3orang dan disebelah kiri gua terdapat 4 orang.. ada dirakamkan didalam pada surah alkahfi ayat 22 mengenai perbasahan pemuda,, wallahua'lam..

seingat saya.. ada 3 gua yang dimaksudkan dengan gua ashabul kahfi..
  1. Gua di Efesus, Anatolia, Turki sekarang. orang2 Yahudi dan Kristian mempercayainya di sini.
  2. Gua di Damsyik, Syria.
  3. Gua di Amman, Jordan. tapi dikhabarkan gua ini lebih menepati ciri-ciri yang diberi dalam al Quran.

Status kebenarannya wallahua'lam (ALLAH sahaja yang lebih mengetahui).. tetapi apa yang penting kepada kita bagi saya adalah ibrah yang dapat kita ambil dari peristiwa ini...

sebaik sahaja semua ahli rombongan turun di perkarangan masjid al-kahfi.. semangat masing2 dilihat membara2 & tidak sabar2,, masing memasang niat sama dan menuju ke satu arah yang sama yakni menziarahi gua & makam sahabat2 al-kahfi.. 


ahli2 rombongan kami
Sesampainya saya di kawasan perkarangan gua.. kelihatan ada rombongan pelancong seperti kami juga sedang beransur keluar.. juga pada waktu yang sama terdapat sahabat2 & sahabiah2 yang juga berasal dari mantiqah kami hendak beransur pulang.. "mungkin sudah lama mereka berada di sini..." monolog ku sendirian.. Disaat itu dirasakan, Allah cuba utk memberi kami peluang utk menziarahinya (alhi kahfi) dengan lebih tenang dgn kurangnya manusia2 berada disitu..,

pintu masuk ke ashabul kahfi..


Ketika bebola mata saya melihat pintu gua serta duyunan rakan2 saya masuk ke dalam gua itu.. derapan hati bergendang kuat dan seolah2 memaksa saya utk segera meluru 
masuk kedalam gua tersebut..






































































Allah~ terasa benar2 terpilih dari allah apabila menjejakkan kaki di kawasan yang ada disebut dalam Al-Quraan... teruja sangat2 ketika saya menggagahkan kaki melangkah masuk kedalam gua ini.. tatkala mata saya melirik kesekeliling gua, satu perasaan menerobos masuk kedalam hati saya secara tiba2.. tidak dapat diterjemahkan didalam bentuk perkataan... hati pula tika itu serentak memuji nama allah.. ~سبحان لله~
mahasiswa2 rombongan








seketika selepas saya dan sahabat2 lain mejelajah gua serba padat ini... tempoh lebih kurang 5minit kami berpinga2.. barulah penjaga gua tersebut bangun seraya bercerita serba sedikit mengenai struktur2 di dalam gua itu... dalam tempoh lima minit itu, macam2 persepsi & stail bergambar direncanakan.. dan diantara gaya bergambar saya sempat praktikkan.. saya berbaring diatas satu kwsan rata saya kira ia merupakan katil, tetapi belum sempat kami bergambar.. saya telah ditegur oleh penjaga kubur berkenaan..huhu3.. hendak tahu mengapa.. teruskan pembacaan..

















di sisi kanan gua

















Diceritakan oleh penjaga kubur itu mengenai kedudukan mereka ketika berada didalam gua dahulu.. dan sepertimana yang saya telah perkatakan pada awal sesi tadi.. diceritakan dikanan gua merupakan maqam kepada 4orang.. manakala disebelah kiri pula menempatkan seramai 3orang.. la.. rupa2nya maqam mereka.. memang sepatutnya dia teguri saya..hhe3.. dia lagi menceritakan mengenai artifak2 yang dipercayai dijumpai disini.. dikisahkan lagi didalam al-quraan terdapat selerakan tulang anjing didalam gua.. dan disatu sudut didalam gua ini memang terdapat satu ruang utk kita 'mengintai' tulang2 tersebut..


























antara cebisan artifak yg dipercayai dijumpa di situ..




















































lubang kanan tempat dimana terdapatnya tulang anjing..



































zoom in.. tulang2 anjing.. cuba tgk elok2..








































rasanya semua dah jelas.. mungkin tiada apa yg perlu saya ceritakan lagi.. kerana selepas sahaja usai penunggu gua itu bercerita.. kami masing2 menjelajah dan bergambar di sekitar kawasan ini.. Saya juga tidak melepaskan peluang utk bergambar dikawasan yang mana terpapar mengenainya didalam quraan al-kareem..  jikalau kalian masih belum terpanggil bagaimana kisah ashabul kahfi bolehlah klik di link ini...  kisah penuh ashabul-kahfi,,
pndangan di atas gua
cave of seven sleepers





















senja mula menjenguk






~مسجد اهل كهفى~

di dlm ruang solat masjid al-kahfi ini





glosari

ibrah = pengajaran






Cuma penting bagi saya ingatkan bahawa kepintingan kita adalah mengambil pengajaran dengan berfikir apakah hikmah disebalik Allah mennyusun kepada kita kisah ini pada zaman dahulu... peranan pemuda2? sikap berani kerana benar? ithar? pelbagai lagi buleh kita rungkaikan... ~Fikirkanlah~


~wallahua'lam bishowwab~

0 nasihat:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...