Created by Ibnuyusuf Creative

Sekapur Sireh

http://technolutions.com/fw/framework/action/128/apps/blockdevice.png Karya yang didapati di blog ini mengandungi pelbagai tema diantaranya kembara penulis di rantau orang, perkongsian penulis sepanjang pengajian di timur tengah, cerpen islami, artikel-artikel yang bermanfaat yang dipetik di laman sosial yang lain, isu-isu semasa yang dimainkan media di serata dunia, isu politik dalam negara, dan sebagainya.

http://technolutions.com/fw/framework/action/128/apps/blockdevice.png Sekiranya terdapat kelemahan & kekurangan di alu-alukan untuk menegur. Boleh di e-mailkan kepada elfarisi_islamique@yahoo.com atau menghantar mesej di akaun sosial Facebook Anas Abd Rahman.

Kenali El Farisi

Saya merupakan mahasiswa dari Universiti Mu'tah, Jordan, pengkhususan dalam Fiqh Wal Usuluh. Seorang penulis sambilan di teratak tintaelfarisi ini. Jika sesuai, anggaplah saya sebagai salah seorang rakan berbicara. Saya akan meluangkan masa untuk membantu.

-Selamat Berbicara-

Pengikut

Khamis

Bahrain Penjara Transit

Jam menunjukkan satu lima belas minit petang…
Detik kami menjejakkan kaki ke Negara selain dari Negara Malaysia, Subahanallah, Allahuakbar diucapkan kepada Allah, kalimah syahadah turut mengiringi saya didalam nun jauh sudut hati..

Teringatkan firman Allah yg terjemahannya berbunyi :

 “Ingatlah kepadaKU, nescaya aku akn ingat kepadamu.. dan bersyukurlah kepadaKU dan jangan engkau kufur”

Perjalanan kami mengambil masa selama 7 jam dari Klia ke Manama, Bahrain… Rombongan kami kali ini diwartakan seramai 80orang lebih.. semuanya terdiri dari bakal mahasiswa jordan – Pelajar2 “twin pakage” dari KIAS – serta beberapa guru pengiring yang salah satunya adalah ust Muslim bin Che Yusuf selaku Penolong Pengarah Hal Ehwal Pelajar di Yayasan Islam Kelantan…

Kami berlepas dari KLIA kira2 jam 11pagi pada tarikh 3syawal 1431h, setibanya di Bahrain… Kami diminta utk mengurusi dokumen kami di kaunter2 lapangan terbang disini.. dan sesudah itu kami dipinta untuk bergerak ke bas yg disediakan bagi melabuhkan diri kami ke Hotel utk tujuan penginapan..,
beratur untuk menaiki bas..
Semalaman tempoh diberi untuk kami bertransit disini dan impiannya agar sehari disini akan kami penuhi dengan lawatan ke kawasan menarik di persekitaran hotel.. Oh ya.. sebelum terlupa, Detik ketika kami menjejakkan kaki keluar dari lapangan terbang itu.. dikatakan suhu disini mencecah hampir 40 darjah celcius.. berbanding dengan Malaysia yg hanya bersuhukan 28 darjah celcius, ketika keluar.. terhidang  udara di Bahrain benar2 mengganggu proses pernafasan kami, Udara yg terdapat disana jauh berbeda dengan udara yg biasanya kami sedut di Malaysia.. pernafasan kami seolah2 terbatas dan terpaksa menyedut sedikit dan menghembuskannya lebih dari kadar sedutan untuk tujuan pernafasan…

Tambahan pula panas berada di Bahrain ini benar menimbulkan rasa ketidakselesaan kita untuk berjalan, panas bagaimana.. insyaallah akan dikongsikan menerusi gambar.. penterjemahan adalah dari kalian semua..
sempat kami bergambar ketika sahabat2 lain menunggu giliran menaiki bas..
ketaksuban & ketakjuban masing2 terpancar apabila melihatkan persekitaran negara Bahrain
Ya Allah, Hanya Allah sahajalah yang tahu betapa nikmatnya apabila sampai di hotel tersebut.. Syukur tidak terperi saya ucapkan kepadaNya.. Bilik yg memuatkan 3 individu setiap satu dan mempunyai pendingin hawa yang sejuuk, dilengkapi air panas...,

Usai seharian berada di hotel barulah kami dapat menyesuaikan diri dengan suasana dihotel ini… Setelah disemak memang patutlah hotel ini bagus.. Rupa2nya dek kerana hotel yg menjadi penginapan ini merupakan hotel empat bintang… Alhamdulillah keluar bermain2 didasar hati kecil saya tanda syukur dengan anugerahnya kepada kami..

Selesai masaalah pertama.,, kepanasan kami diubati dengan kesejukan pendingin hawa hotel,,

Timbul pula masaalah kedua..,,

Hampir keseluruhan dari rombongan dari kelantan ke jordan ini membawa komputer riba dan kesemua yg bawa itu semestinya bertujuan adalah untuk menghubungi keluarga..
Tetapi apa yang mendukacitakan kami pihak rombongan pelajar ini adalah.. patutkah hotel yang di'empat dibintang'kan oleh kerajaan Bahrain ini dan kemasyhurannya pun terbentang dimana2 pamplet... tetapi tidak menyediakan perkhidmatan internet.. Bukannya mereka hendak merungut tanpa sebarang sebab... tetapi soalnya, tika itu membuak2 perassaan ingin berkongsi  bersama keluarga & insan2 tersayang mengenai pengalaman perjalanan  ke Jordan ini...

Trip ke jordan ini bukannya mengambil masa sehari... Mungkin atas dasar itu mereka membina alasan untuk ber"on9" yakni khuatir ratusan pengalaman2 ini akan tertandus setelah sesampainya di Jordan.. Mungkin di Jordan kelak banyak lagi cerita versi lain yang akan mereka bawakan kepada keluarga mereka.  Bukannya tidak boleh tunggu... Tetapi masakan mahu melepaskan buah epal yang mengalir di sungai yang deras..

Panas + Tiada perkhidmatan Internet = "Penjara"

Beralaskan dua alasan itu mereka berhujjah mengapa tidak menggemari Bahrain sebagai tempat bertransit.. Dan bagi saya..,, hal ini sebenarnya tidaklah terlalu membimbangkan..

Panas!! Memanglah panas di Bahrain mengejutkan kami.. Mana tidaknya.. Panas di sini berbeza dengan panas di Malaysia.. Di Malaysia beriklimkan Panas Lembap,, Di sini, Panas Kering.. Sekali menjenguk keluar dari hotel.. serta merta tangan yang kering menjadi basah akibat kepeluhan.. tetapi,  tidak hairan kerana kita masih baru pertama kali menjejakkan kaki ke negara asing.. Logikkah kali pertama berhadapan dengan satu situasi yang tidak pernah kita jalani sebelum ini dapat kita tangani dengan sempurna.. bg saya tidak!!

Internet!! Hal ini menyulitkan saya juga sebenarnya..he3.. tetapi ia tidaklah membebani saya seberat2nya seperti ia terbeban pada pandangan teman2 saya yang lain..

a
kesibukan di bandar bahrain

sempat saya mengambil gambar di slh satu kedai di MALL BAHRAIN 

walaupun panas.. tetapi keindahannya menarik hati kepada mood harmoni

Di malam hari pun masih 'membahang' kepanasannya

di Bilik Hotel

Makan mknan hotel.. dibiyayai al-Quds travel

cuba zoom mknan kalau nk tau makn ap..he3



[still in progress...]

0 nasihat:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...