Created by Ibnuyusuf Creative

Sekapur Sireh

http://technolutions.com/fw/framework/action/128/apps/blockdevice.png Karya yang didapati di blog ini mengandungi pelbagai tema diantaranya kembara penulis di rantau orang, perkongsian penulis sepanjang pengajian di timur tengah, cerpen islami, artikel-artikel yang bermanfaat yang dipetik di laman sosial yang lain, isu-isu semasa yang dimainkan media di serata dunia, isu politik dalam negara, dan sebagainya.

http://technolutions.com/fw/framework/action/128/apps/blockdevice.png Sekiranya terdapat kelemahan & kekurangan di alu-alukan untuk menegur. Boleh di e-mailkan kepada elfarisi_islamique@yahoo.com atau menghantar mesej di akaun sosial Facebook Anas Abd Rahman.

Kenali El Farisi

Saya merupakan mahasiswa dari Universiti Mu'tah, Jordan, pengkhususan dalam Fiqh Wal Usuluh. Seorang penulis sambilan di teratak tintaelfarisi ini. Jika sesuai, anggaplah saya sebagai salah seorang rakan berbicara. Saya akan meluangkan masa untuk membantu.

-Selamat Berbicara-

Pengikut

Jumaat

~Ardu Kinanah~

Alhamdulillah..,,
Selawat serta salam didahulukan kepada junjungan kita..
Nabi Muhammad s.a.w

berkah doa dari segenap manusia2, Akhirnya.. tiba juga kami di dataran syam yg pernah didoakan Nabi Muhammad s.a.w.. diantara perbahasan ulama' mengenai status kawasan mana yg menjadi maksud doa Nabi adalah di negara Syiria, Jordan & Palestin,

Bermulanya selingan pertama saya disini, sebelum saya melangkah dengan lebih panjang utk merakamkan pengalaman2 saya di tanah penuh berkah didalam blog ini, moga2 saya dapat beristiqamah dengan perkongsian ilmu yg dipelajari disini, penceritaan kisah2 iktibar, pengalaman2 selama saya mengmbara mencari ilmu disini... doa2kn ye..

Diantara prosedure yang perlu kami lalui sebelum dapat meneruskan pembelajaran disini adalah proses tahdid sakan... bagaimana.? teruskan pembacaan..



seingat saya tika itu jam 9pg (waktu jordan) kami dipinta utk berkumpul di masjid syuhada utk menlancarkan prosedure itu.. Destinasi awal kami adalah ke klinik.., Sebelum itu kami telahpun dikhabarkan oleh senior2 mengenai kelansungan proses ini... menurut pengkhabaran.. ianya sakit dan betul2 menguji tahap kesabaran.. dan kami telahpun bersedia untuk hadapinya hari ini.., proses apakah ia..?

Ia adalah proses ambil darah.., dikatakan jarum yang digunakan masyaallah.. besar~
kengerian menjalar ketubuh apabila seorang akhowat menghadapi masaalah dalam meneruskan proses ini... masaalah dia masih menjadi tanda tanya.. Akhirnya, tiba giliran syabab utk mengambil darah.. kedengaran nama saya dipanggil utk giliran ke-dua.. dengan tabah dan cool saya memberanikan diri.., kekasaran doktor dalam mengambil darah berbeza hampir 70% berbanding malaysia..


memang cara yang digunakan teramat kasar... dan rupa2nya kesakitan yang dikhabarkan hanyalah kepasluan utk menakut2kan kami sebagai pelajar baru.. cuma sedikit kepeningan sahaja yang saya hadapi.. mknanya thun depan kami kena mklumkan sedemikian juga bagi mengkhuatirkan pelajar baru..hehe3

Usai sahaja semua urusan di klinik.. kami dibawa menaiki coaster ke syirtah..,, perjalanan antara klinik ke syirt0h ini mengambil masa sedikit.. mema dan ketika sampai kami disuruh menunggu dihadapan balai polis berkenaan...


Di Syirtah (balai polis) ini kami mestilah mengecop jari kami pada kertas berkenaan.. tapi, yang ganjilnya.. pengecopan ni bukannya melibatkan sebelah jari/ ibu jari sepertimana kebanyakkan yang kita alami di Malaysia.. rupa2nya.. 10 jari..





Saya rasa kiranya sudah usai semua urusan pada hari itu..,, Selesai jari2 kami dicopkan kemudian kami terus dibawa pulang~

Pada hemat saya memang betul2 proses ini menguji kesabaran, bukan setakat kesabaran dari segi menahan sakit.. dengan penantian yang lama (memang dikatakan jenis orang arab gini)., tetapi juga kesabaran terkuat adalah ketiak menghadapi pelbagai karenah orang2 arab.., tidak mengapa.. kita hanyalah penumpang belajar di Negeri mereka.. Mereka lebih berhak berbanding kita terikat dengan beberapa kekepompongan peraturan Negara mereka yang kontra dengan kita..

Natijah, yang memujuk hati saya ketika menghadapi situasi ini.. keistiqamahan dgn kesabaran memang sebetulnya menguji tahap redha kita kepada ALLAH..,

Ertinya:
 sesiapa yang redha, maka dia beroleh redha dari Allah dan mendapat pahala yang sangat banyak. Dan sebaliknya yang benci dan tak redha, Allah pasti murka dan azabnya sangat pedih.

0 nasihat:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...