Created by Ibnuyusuf Creative

Sekapur Sireh

http://technolutions.com/fw/framework/action/128/apps/blockdevice.png Karya yang didapati di blog ini mengandungi pelbagai tema diantaranya kembara penulis di rantau orang, perkongsian penulis sepanjang pengajian di timur tengah, cerpen islami, artikel-artikel yang bermanfaat yang dipetik di laman sosial yang lain, isu-isu semasa yang dimainkan media di serata dunia, isu politik dalam negara, dan sebagainya.

http://technolutions.com/fw/framework/action/128/apps/blockdevice.png Sekiranya terdapat kelemahan & kekurangan di alu-alukan untuk menegur. Boleh di e-mailkan kepada elfarisi_islamique@yahoo.com atau menghantar mesej di akaun sosial Facebook Anas Abd Rahman.

Kenali El Farisi

Saya merupakan mahasiswa dari Universiti Mu'tah, Jordan, pengkhususan dalam Fiqh Wal Usuluh. Seorang penulis sambilan di teratak tintaelfarisi ini. Jika sesuai, anggaplah saya sebagai salah seorang rakan berbicara. Saya akan meluangkan masa untuk membantu.

-Selamat Berbicara-

Pengikut

Isnin

Ziarah Ramadhan Ke Negeri Kelantan [21~23 0G0S 2010]

Assalamualaikum sekali lagi dihulurkan buat pengunjung blog yg dikasihi sekalian....

Perkongsian saya di blogs pages ini mengenai ziarah saya ke negeri serambi mekah bagi melihat proses tarbiah ramadhan yg diaplikasikan disana...

Tidak saya nafikan, sudah 5 tahun berturut-turut saya melalui ramadhan bersama-sama dengan sahabat handai disana... dan pada tahun ini perasaan kerinduan saya pada bulan ramadhan di kelantan meronta2 agar saya dilepaskan ke sana.. akibatnya akibat tidak tertahan dengan kuatnya perasaan kerinduan bulan ramadhan disana saya mengambil keputusan utk turut berpuasa bersama sahabat handai disana...

Mungkin ramadhan kali ini merupakan ramadhan terakhir buat saya dalam temp0h masa 4tahun berikutnya... & kerana persinggahan saya ke Negeri kelantan ini hanyalah sementara [ tiga hari dan tiga malam ],,  saya bercadang hendak melakarkan ia disini,, mengharungi ramadhan disana mungkin menjadi kenangan buat diri saya... Allahuakbar!!


Oleh kerana saya bertolak dari Stesen Putra, Kuala Lumpur pada jam 11.30 malam hari... Saya terpaksa menyingkatkan masa menjadi imam terawikh giliran saya pada malam itu.. daripada 20rakaat saya hanya sempat menjadi imam sebanyak 10rakaat sahaja, kemudian saya serahkannya kepada sahabat ayah saya yang menjadi ahli qaryah merangkap setiausaha masjid berkenaan...

Saya & ayah berkejar ke stesen bas tersebut walaupun tahu masih lagi awal untuk berkejar.. Masakan boleh wujud pepatah arab   "الوقاية خير من العلاج"


Hari Jumaat [ ramadhan 1431]

S
 Sesampainya di pada waktu pagi di Kuala Krai.. azan subuh dh berkumandang... huu2~,, xsempat sahhuur hari tuh..sdey2...
> G kuliah T. Guru di medan ilmu (depn jakfar rawas) dgn bermotor.. vr0o0om...... ust yg menyampaikan kuliah hari tu ust fadzli... penuh dengan fakta2 sejarah, memperjuangkan hukum2 allah.. TAKBIR!!!
> Hadiri meeting Program Ifthor Jamai'e Amal yg akan berlansung pada 27ramadhan 1431h
> Berterawikh di Masjid Muhammadi, KB... Ust Baari jadi imam.. Alhamdulillah... mmang mengujakan jika berterawikh disana.. suasana ramadhan wujud berganda2 berbanding dengan ramadhan di sini...


Hari Sabtu [ ramadhan 1431h]


> Kami dimaklumkan ayah kepada ust wan noh b wan hamzah baru sahaja bergelar allahyaarham kelmarin... Al-Fatihah~ dan insyallah tergolong dalam golongan husnul khaatimah dek kerana beliau diambil nyawa pada penghulu segala hari dan pada bulan yg paling dinanti2kan oleh setiap orang mukmin... ameen,,
> Kami menziarahi jenazah & dijemput utk menyembahyangkan jenazah beliau pada jam9 pagi & bersama2 ke tanah perkuburan bagi proses pengebumian...
> Segalanya selesai dan kami kemudiannya pergi menuju pengajian dr ust azri...tetapi ust xdapat hadir..huu~
> Menginap & bermalam di Kelantan Trade Center (KTC) dan menghadiri kuliah khas dari ust zahzan (pendakwah bebas..)
> Selesai sahaja ceramah.. sambil2 ayah saya mengambil c0py ceramah ust zahzan itu.. kami di jemput utk menghabiskan makanan bersama2 beliau dan beberapa orang ust..

tido ctu..
antar abbas..
muaz balik
hp ile...

balik k.krai nge motor..
[still in editted...]





0 nasihat:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...