Created by Ibnuyusuf Creative

Sekapur Sireh

http://technolutions.com/fw/framework/action/128/apps/blockdevice.png Karya yang didapati di blog ini mengandungi pelbagai tema diantaranya kembara penulis di rantau orang, perkongsian penulis sepanjang pengajian di timur tengah, cerpen islami, artikel-artikel yang bermanfaat yang dipetik di laman sosial yang lain, isu-isu semasa yang dimainkan media di serata dunia, isu politik dalam negara, dan sebagainya.

http://technolutions.com/fw/framework/action/128/apps/blockdevice.png Sekiranya terdapat kelemahan & kekurangan di alu-alukan untuk menegur. Boleh di e-mailkan kepada elfarisi_islamique@yahoo.com atau menghantar mesej di akaun sosial Facebook Anas Abd Rahman.

Kenali El Farisi

Saya merupakan mahasiswa dari Universiti Mu'tah, Jordan, pengkhususan dalam Fiqh Wal Usuluh. Seorang penulis sambilan di teratak tintaelfarisi ini. Jika sesuai, anggaplah saya sebagai salah seorang rakan berbicara. Saya akan meluangkan masa untuk membantu.

-Selamat Berbicara-

Pengikut

Rabu

Minggu Haluan Siswa 2011







Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh......

Sekali lagi saya mendahulukan ungkapan salam dalam bidayah kalam.. moga2 doa agar kalian mendapat kesejahteraan & rahmat ALLAH dimakbulkanNYA,,

Pada 7,8, dan 9 oktober baru2 ini.. Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPMJ) telahpun mengadakan sebuah program Suai Kenal / Orientasi bagi semua pelajar2 baru yang telah berjaya melanjutkan pelajaran di bumi Jordan yg barakah ini..



Pengisian program minggu orientasi yg dikenali dgn Minggu Haluan Siswa (MHS) ini bercirikan lebih kearah pencerahan mengenai kehidupan di Jordan ini.., spt contoh bagaimana hendak berurusan dengan kedutaan jordan, jikalau berlaku kehilangan/ kecurian pasport, kenali dgn lebih terperinci lagi bagaimana perwatakan masyarakat arab, belajar bahasa amiyyah (pasar) masyarakat, pengenalan struktur organisasi di jordan, pinjaman, zakat dan sebagainya..




Diceriakan MHS 2010 ini dengan gabungan pelajar baru dari mantiqah (negeri) laen.. Pelajar Mafraq.. memang kebanyakan dari mereka adalah pelajar dari kelantan.. Jadi.. amatlah menghairankan jika "sep2 kelate" ini gagal mempengaruhi suasana..  Diselitkan juga selumbar2 keukhuwahan didalam setiap aktiviti dan segenap modus operandi.. diantaranya Ice Breaking , Siapa Ikonku,Istana Takashi dan sebagainya...

sempat mencuri masa mengambil gambar..hhe3

Berbekalkan tema ‘Menjana Transformasi Mahasiswa Islam Global’  lagi sekali diperincikan mengenai matlamat utama MHS ini dilksanakan :

  • Memberi input berkenaan kehidupan & keadaan di Jordan serta kehidupan masyarakat di sini
  • Memberi input & mklumat ringkas brkenaan sitem pendidikan di universiti
  • Mengetahui asas2 utama berurusan di Jordan dr sudut muamalat dgn masyarakat, urusan rasmi dengan kerajaan & perancangan ekonomi sara diri
  • Membina kemesraan & tautan ukhuwah antara pelajar senior & junior
  • Menyedarkan mahasiswa akan kepentingan hidup bersosial dgn berpersatuan


~slot bersama badan kebajikan anak negeri kelantan (KMKJ)~




[still in editted......]

0 nasihat:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...